Artikel

Hoe val je op tijdens een sollicitatieproces?

Geplaatst op: 29 december 2013 door ThomasPedroli
Laatste update: 09 september 2014
Hoe val je op tijdens een sollicitatieproces?

Ik werk bij een studentenuitzendbureau omdat de werkzaamheden lekker flexibel zijn en omdat je weinig verantwoordelijkheden hebt. Een andere reden hiervoor is dat ik sollicitaties ongemakkelijk vind. Een afwijzing vat ik namelijk persoonlijk op en ik ben ook niet zo tevreden met mijn cv.

Toch is het handig om me hier alvast op voor te bereiden. Daarom heb ik zoveel mogelijk handige tips verzameld om ervoor te zorgen dat je cv er goed uit ziet en dat je opvalt in je sollicitatiebrief en tijdens een kennismakingsgesprek.

Je cv

Je cv is moeilijk om op te laten vallen, omdat hij helemaal niet mooi maar beknopt moet zijn. Werkgevers houden van feiten en een blaadje met je opleidingen en werkervaring kan moeilijk mooier gemaakt worden. Hier spreek ik echter alleen om de inhoud, het formaat waar je je cv op plakt is een ander verhaal.

Als je je cv als bijlage naar een mailadres verstuurt, zorg er dan voor dat je informatie niet in een simpel wordbestand staat. Je kan binnen enkele momenten het document exporteren naar een pdf-bestand. Dit staat strakker en andere sollicitanten vergeten het snel. Wat je ook kunt doen is je cv niet via een bijlage versturen maar online plaatsen. Dit doe ik zelf ook. Als Freelance journalist willen opdrachtgevers niet alleen weten wat je eerder hebt gedaan, maar ook of je een beetje kunt schrijven of mooie filmpjes kan maken. In een sollicitatiebrief zet ik een link naar mijn LinkedIn-pagina. Deze site verwijst je vervolgens naar een wordpress blog die ik speciaal heb gemaakt voor opdrachtgevers. Hierop staan columns, interviews en nieuwsverhalen op. Een online portfolio dus.

Voor andere creatieve baantjes kan je nog verder gaan. Designers moeten bijvoorbeeld meteen laten weten dat ze creatief zijn. Ik heb ondertussen een aantal leuke van het web afgehaald. Sommigen zetten hun cv in een folder of infographic, anderen hebben zelfs hun gegevens op een melkverpakking gezet en een Turkse freelancer heeft zelfs zijn cv in Google Earth geplakt. Stages, opleidingen en bijbaantjes stonden door het hele noordwesten van Turkije. Dit is handig als je bij een lokaal bedrijfje wilt werken. 

Zie hier een voorbeeld van een Google Maps cv.

Je sollicitatiebrief

Als je op deze leeftijd een bijbaantje zoekt die niet perse aansluit op je opleiding, heb je waarschijnlijk weinig vaardigheden die echt handig zijn voor de werkgever. Daarom zijn wij meestal geneigd om onze persoonlijkheid te beschrijven in een brief - of mail - en daarmee aan te geven dat wij hardwerkend, eerlijk, slim en flexibel zijn. Hier moet je niet bescheiden in zijn, maar wees wel realistisch. Een werkgever leest namelijk vaak genoeg sollicitatiebrieven en heeft zo door wanneer iemand uit zijn nek lult.

Ontwijk wel clichés. Het maakt niks uit of je echt hardwerkend bent en daadwerkelijk goed met een team werkt. Elke andere sollicitant is dat en kan dat namelijk ook. Werkgevers vinden het leuk om te horen dat je oplossingsgericht bent en goed kan kijken waar het probleem in het geheel zit. Daarnaast moet je jezelf al verdedigen voordat de werkgever je kan beoordelen. Als jij twee jaar geen bijbaantje hebt gehad, verantwoord dat dan. De werkgever gaat dit namelijk toch al opmerken.

Google jezelf

Tenslotte moet je niet vergeten jezelf te googelen. Bedrijven controleren dit veel vaker en er staat nog veel op het web van je. Social media, een kinderachtig blog van toen je veertien was en een hele hoop gênante en dronken foto's. Scherm je Facebook af of maak snel schoon.

Het gesprek

Als je een snelle babbel hebt, kan je er ook voor kiezen om de sollicitatiebrief over te slaan en gewoon aan te kloppen bij een bedrijf of onderneming. Niet elke werkgever waardeert dit en ook niet elk persoon komt zo charmant en scherp over. Een sollicitatiegesprek volgt de brief in ieder geval snel op en daarom moet je je goed weten te presenteren.

Voor mijn opleiding moet ik om de zoveel tijd een elevator pitch houden. Dit is een monoloog waarin jij binnen een minuut vertelt wat je sterke punten zijn, waar je hart ligt in het vak en waarom jij iets kan betekenen voor de opdrachtgever. Deze speech geef je in een volle klas en je moet in deze minuut niet alleen zelfverzekerd zijn maar ook overtuigend. Ik weet niet of jullie dit verschrikkelijk vinden, maar ik heb er helemaal niks mee. Toch is het handig om dit eens te proberen in het bijzijn van iemand uit je familie of een goede vriend van je of zelfs een persoon die je minder goed kent. Binnen een paar keer komt je preek van een minuut lang steeds sterker over.

Heb jij geldtips, ervaringen of weet jij de leuke gratis evenementen te vinden?

Deel je eigen tip

Tips

Lees alle artikelen
die voor jou interessant zijn.